Nicaragua-reis-Stedenband-Jinotega-Zoetermeer-2011.reismee.nl

Verslag Edo Haan van woensdag 2 februari 2011

Op woensdag 2 februari splitst de groep zich weer. Het onderwijsgedeelte gaat door met het bezoeken van meerdere scholen. Ik sluit me aan bij het bedrijfslevengedeelte. Onder leiding van de voorzitster van de lokale Kamer van Koophandel bezoeken we een aantal bedrijven. Allereerst een koffiecentrum waar onderzoek wordt gedaan naar ontwikkeling van het product koffie uit Jinotega. Daarna gaan we naar een meubelwinkel annex fabriek. Tot slot bezoeken we een grote, natuurgekoelde hal waar tientallen mensen, voornamelijk vrouwen, werken aan het fatsoeneren van uit de kluiten gewassen aardappels, waar ik de naam van vergeten ben.

Na de lunch gaan we naar het stadhuis. Eerst krijgen we een presentatie over alle investeringsprojecten die de gemeente Jinotega aan het ondernemen is. Het geeft mij opnieuw de impressie dat men goed heeft nagedacht over de aard en onderlinge samenhang en financiering van de projecten.

Hierna spreken we in aanwezigheid van de burgemeester en vele ambtenaren en andere Nicaraguaanse betrokkenen over het plan om onder garantie van een Nederlandse corporatie honderd woningen te laten bouwen door de nieuwe bewoners zelf. Helaas, de door de corporatie ingehuurde ‘deskundige' heeft zijn huiswerk niet goed gedaan. Er ontstaat gelijk onenigheid over de prijs van een nieuw te bouwen woning in Jinotega. Daar komt bij dat de gemeente Jinotega geacht wordt bij te dragen aan het project. De burgemeester maakt hier gelijk korte metten mee. Dat heeft men nooit toegezegd en daar kan ook geen sprake van zijn. De ‘deskundige' roept nog iets, maar het project waar twee jaar aan is gewerkt ligt in duigen. Helaas, sometimes you win some, sometime you loose some. Vandaag geldt het laatste.

Dat ligt anders in de avond. De hele delegatie van 14 personen gaat naar het hoofdkantoor van de onderwijsorganisatie la Cuculmecca. De NGO (Non Governmental Organisation) voert al jarenlang op zeer gedegen wijze onderwijsprojecten voor ons uit. Het wordt een leuke avond met praatjes en muzikale omlijsting. Mathieu Souren, voorzitter van de Zoetermeerse Ondernemers Vereniging Zoetermeer, draagt zelfs ter ere van Rita Muckenhirn vier coupletten uit een gedicht van Schiller voor. Er blijft wat moois groeien tussen Zoetermeer en Jinotega, nu ook in de private sector!