Nicaragua-reis-Stedenband-Jinotega-Zoetermeer-2011.reismee.nl

Project Connecting Jinotega - Zoetermeer: Milieu en Duurzaamheid

Al weer vier dagen aan het werk op ONC. Lessen draaien,stagiaires begeleiden, ouders spreken, vergaderen,...het leven gaat gewoon weer door. Je krijgt complimenten en een dikke duimvan collega's en leerlingen vragen hoe de reis verlopen is...Okay,eerst watfoto's van Jinotega laten zien voordat de les echt begint.Leerlingen reageren met een 'ohh' en een 'wow'. Foto's maken indruk!

Het doet goed een verhaal te kunnen vertellen dat positief is. Ja, het gaatbeter met onze partnerscholen. Ja, we hebben ook groen licht om ons project te kunnen doen! Want na vier jaar actievoeren voor het onderwijs in Jinotega, gaat ONC een stapje verder. We gaan onderwijs maken.

Het Instituto Sandino, een school vergelijkbaar met een MAVO/ HAVO in Nederland,wil samen met ons lessen ontwikkelen en digitaliseren. Het is een spannende en bijzondere onderneming. Met elkaar, maar op afstand, gaanleerlingen onderzoek doen naar het milieu en duurzaamheid in de eigen stad. Vragen zullen gesteld worden als: met welke problemen kampt het milieu, hoeveel afval is er in de stad, wat gebeurt er met het vuilnis, wat voor voorbeelden zijn er van recycling, hoe kan er gewerkt worden aan duurzaamheid etc.

Door middel van videoconferencing en skyping gaan beide scholen elkaar opvaste momenten op de hoogte brengen van de stand van zaken van hun eigen onderzoek. Vervolgens zullen de resultaten worden verwerkt ineen digitaalprogramma, waarmee de leerlingen inJinotega in het Spaansen de leerlingen van ONC in hetEngels lessen zullen produceren. Deze lessen worden verwerkt in eenzelfde structuur enzijn eenvoudig om te zetten van de ene naar de andere taal. Het zou dus mooi zijn als ereen woordje Spaans aan onze kant wordtopgestoken en het kan ook zeker geen kwaad als er aan de andere kant wat Engels wordt bijgespijkerd!

Al met al lijkt het zo gezegd zo gedaan. De basisvoorwaarden zijn er gelukkig. Instituto Sandino heeft een kleine goed functionerende ICT-afdeling, een vaste ICT-docent, duidelijke programmalijnen en een enthousiast team docenten en internet natuurlijk. Steun zullenbeide scholen krijgen van Cuculmeca in Jinotega en het Sizocentrum in Zoetermeer.

De digitale lessen zullen uiteindelijk gepresenteerd gaan worden door de leerlingen zelf in hun eigen school en wellicht ook op andere scholen in Jinotega en Zoetermeer. We weten zeker datde stedenband er hiermee weer een hoop ambassadeurs bij krijgt om het goede werk voort te zetten!!

Brenda en Marianne