Nicaragua-reis-Stedenband-Jinotega-Zoetermeer-2011.reismee.nl

Verslag Edo Haan van donderdag 3 februari 2011 en vrijdag 4 februari 2011

Donderdag 3 februari vroeg op pad. We bezoeken twee scholen van La Cuculmeca, de grote onderwijsstichting die alle onderwijsprojecten voor ons uitvoert. De scholen liggen ver weg in het bergachtige landschap. De eerste school is nog in aanbouw. Het hele dorp loopt uit en we gaan met z'n allen (!) op de foto. De tweede school is een jaartje in gebruik en bestaat uit één nieuwbouw en één oude klas. De directrice (in Nicaragua zijn de vrouwen de baas) vertelt vol trots dat zich nu 140 kinderen hebben aangemeld bij de school. Dit is inderdaad fantastisch, want er wonen maar rond 450 mensen in de wijde omgeving van de school. Dat wil zeggen dat we in deze omgeving ons doel hebben bereikt: alle kinderen naar de basisschool!

's Middags gaan we terug naar de hoofdstad Managua; een reis van ruim twee uur. We treffen daar de andere delegaties en wisselen uitvoerig onze ervaringen uit. Over het algemeen is er tevredenheid over de vooruitgang in het openbaar bestuur en bij andere door ons ondersteunde projecten. Maar de politieke ervaringen zijn zeer divers. In de ene stad is er eigenlijk niets aan de hand, in een andere stad (niet Jinotega) is de situatie haast onwerkbaar geworden door de Sandinistische partij. Het wordt politiek steeds ingewikkelder in Nicaragua.

Vrijdag is er 's ochtends de afsluitende manifestatie met ambtelijke vertegenwoordigers van onze zustersteden en departementen. In korte presentaties wordt onder meer ingegaan op de onderwijsprojecten. Men geeft o.a. aan dat in de jaren 2007-2009 er in Jinotega 1.400 kinderen meer naar school zijn gegaan. Een geweldig resultaat, waar de Zoetermeerse steun zeker aan heeft bijgedragen.

's Middags is er dan eindelijk tijd voor een toeristische uitstap. We bezoeken eerst een nog werkende vulkaan. De rook is duidelijk zwavelhoudend en zonder twijfel slecht voor mijn longen. Aansluitend bezoeken we een markt in Masaya en lukt het mij om postzegels te kopen voor mijn verzameling. Vanaf 1976 is alles nog te koop, maar het moet wel uit een kluis komen. Tot slot bezoeken we de prachtige stad Grenada, een van de betere koloniale erfenissen van de Spanjaarden. We raken in een interessant gesprek met een Nederlandse caféhouder. Zijn ervaringen geven weer hoop dat we met succes naast onderwijsprojecten ook aandacht gaan besteden aan de economie.

Er is nog genoeg te doen in dit land van (politieke) vulkanen!