Nicaragua-reis-Stedenband-Jinotega-Zoetermeer-2011.reismee.nl

Arrenmoede kan ook mooi zijn......

Arrenmoede kan ook mooi zijn...

Afgelopen week was een bijzondere en ook een heel anders dan mijn eerste werkbezoek aan de stadsprovincie Jinotega.

Rita

Gelukkig ook enkele keren ‘alleen' met Rita Muckenhirn kunnen spreken, de inspirerende motor achter tientallen projecten in de stad en op het platteland rondom de zusterstad in Nicaragua. Hoe meer bemoeienis met Nicaragua de afgelopen jaren en afgelopen uren, hoe meer stukken van de puzzel op zijn plaats vallen in dit wel zeer gepolitiseerde land.

Spijtige politisering

Liberalen, Frente, burgemeesters kunnen nauwelijks genieten van elkaars successen en gebruiken die ‘credits' dan ook niet om aan enige stadspromotie te doen. Je zou maar eens moeten zeggen, dat er weer wat schoolgebouwen bijgekomen zijn, boerenkinderen naar school gaan, voor het eerst van hun leven onderwijs krijgen en tussen de middag geen honger meer lijden, maar voorzien worden van een broodnodige maaltijd. Gelukkig zit een organisatie zoals La Cuculmeca niet aan een uitgesproken linker of rechter zijde en valt deze organisatie noch door de liberalen noch door de Frente te betwisten.

NGO La Cuculmeca

De Zoetermeerse gelden komen 100% rechtstreeks terecht bij La Cuculmeca. Deze projectgelden komen volledig ten goede aan de doelgroepen en zijn in de regel van opbouwende, infrastructurele aard. Wel maakt deze organisatie keuzes, die door de Zoetermeerse delegatie nog eens onder de loep genomen zullen worden, zoals geen ondersteuning bieden aan een kinderopvangtraject. Wat in elk geval duidelijk is, zoals Rita het mij - achterop de open van dwars door de ongerepte provinciejungel - vertelt, dat La Cuculmeca met haar (sub)doelen staat voor zaken waaronder Vrede, Empowerment, Duurzaamheid, Democratishe besluitvorming, Educatie en Kennisdeling. Te zware kost voor een luchtig ‘blog' als dit.

Ondernemend volkje

Blij was ik dat de ondernemers en ik toch het bezoek aan de lokale Kamer van Koophandel, eerder een soort kleine Raad Voor Ondernemend Jinotega doorzetten, omdat daar een 20-tal enthousiaste liberale vrienden ons ook nog een vriendschapsdocument overhandigden, waarbij door de Zoetermeerse deelegatie boven de markt gehouden werd om tot uitwisseling e komen en na te denken over de inzet van elkaars rotary clubs: mooie, maar ook zinvolle meeting!

Casa-frustraties

Het doorpakken op het onderwerp wonen en huizen bouwen liep mogelijk door ‘minder effectief voorwerk' tijdelijk stuk en zal vragen om herpakking. Flink balen, maar het hoort erbij, ook in de wetenschap dat het op later moment alsnog zal leiden tot realisatie van mooie woningen, met water- en elektriciteitsaansluiting. Zo duurde het gemeentelijke traject van het bouwen van de markt ook lang, maar is deze nu bijna af. Werkelijk sensationeel wat opgetrokken is op de plek, waar Bert en ik twee jaar geleden nog etende kinderen op en uit een vuilnisbelt fotografeerden: vooruitgang pur sang, met een enorme economische aantrekkingskracht.

Educatie

De jungeltocht was aangrijpend en bracht de grote Zoetermeerse delegatie in de uithoeken van het land, waar ‘dorpsontvangsten' uit de kleine plattelandsleefgemeenschappen ons ten deel vielen. Ook hier werden weer veel foto's geschoten en de meest drukke baasjes en bazinnen onder ons werden er stil van. Ellende, tegenspoed, armoede omzetten in kansen, in voorspoed is iets moois, iets zinvols en geeft mij het gevoel te bouwen aan een structurele vrede, aan een betere wereld. Dat te ondersteunen vanuit Zoetermeer is iets om trots op te zijn, ook al zijn het anderen, de lokalen die dit verwezenlijken.

Mooie arrenmoede?

Zo gesteld durf ik het wel op te schrijven: soms is arrenmoede iets heel ‘moois'! Toch? Met een verbrande kop en armen sluit ik af: ik heb genoten van deze delegatie, de Nicaraguanen en allen die zo direct betrokken zijn bij de La Cuculmeca-projecten

Werner Kasten