Nicaragua-reis-Stedenband-Jinotega-Zoetermeer-2011.reismee.nl

Indrukwekkende dag

Donderdag 3 februari

Indrukwekkende dag.

Donderdag 3 februari kan als een indrukwekkende dag genoemd worden van het werkbezoek dat de Zoetermeerse delegatie brengt aan Jinotega. Ook deze laatste dag in Jinotega kraaide de haan weer op tijd en zodoende was iedereen van de delegatie op tijd aan het ontbijt. Alle deelnemers gingen deze keer scholen bezoeken in het rurale gebied van Jinotega. Rita Muckenhirn ging mee, zij is de directeur van La Cuculmeca. La Cuculmeca is de organisatie die de scholen op veel gebieden ondersteunt.

Om 07.00 uur stapte iedereen in het busje of in de pick-ups. Een flinke reis was het over wegen met kuilen. (In Nederland zou het een goed idee zijn om op woonerven de snelheid te beperken.) We reden over wegen door de koffie plantages. Langs de weg staan de nodige hutjes waar de mensen in wonen. Het beeld verder van de weg is loslopende koeien, paarden, varkens en daar tussen door bewegen zich motoren, pick-ups en kleurrijke bussen met op het dak de nodige bagage. Geen koffers, maar wel handelswaar, bonen, groentes en andere waar. Bovenop de bagage natuurlijk weer mensen.

Na ongeveer anderhalf uur hobbelen en schudden, kwamen we aan bij de eerste school. Overigens moest het laatste stuk gelopen worden. Van een weg naar het dorp was nauwelijks nog sprake. Bij aankomst liep het hele dorp uit. Mannen, vrouwen, oud en jong en natuurlijk waar het omgaat bij onderwijs de kinderen. De oude school werd niet herbouwd, deze was in de regentijd ingestort. Door de plaatselijke autoriteiten werden we welkom geheten. De mensen zijn heel erg dankbaar omdat Zoetermeer de bouw van een nieuw schoolgebouw mede mogelijk heeft gemaakt. Voor dat we weg gingen werd een grote groepsfoto gemaakt voor het in aanbouw zijnde schooltje. Bij afsluiting van het bezoek konden we de meegenomen spekkies en de ballonnen van MacDonald's aan de kinderen uitdelen. Zo werd ons bezoek voor iedereen een leuk feestje.

Na het bezoek naar het volgende schooltje. Een lange, hele lange tocht. Inmiddels hadden we al zo'n 2 uur gehobbeld, volgens één van de leden zaten zijn nieren in zijn hals. De nieren hadden gelukkig geen werk, want koffie, water of enige andere versnaperingen ontbraken gedurende de tocht. Maar de stemming was opperbest.

Onderweg nog een bijzonder oponthoud. Een vrachtwagen, wel een groot woord voor het vehikel geladen met stenen was stil komen te staan midden op de brug en natuurlijk kan er maar een auto over de brug. Het probleem was geen pech, maar gebrek aan brandstof. Bussen, auto's en vrachtwagens konden niet verder. In Nicaragua een file, wie had dit gedacht. Enkele goede four wheel drive wagens namen de kortste weg, door de rivier. Na ongeveer een half uur was het probleem opgelost. Een emmertje diesel en een slangetje doen wonderen. De motor sloeg aan. Veel rook en na het optrekken van de rook was de brug weer vrij.

Uiteindelijk om 10.15 uur bezoek aan de tweede school. De ontvangst was aandoenlijk. Twee rijen van leerlingen keurig in schooluniform, samen met ouders stonden ons op te wachten. Het was een complete ere haag. Bij de school werd ons een heel officieel programma aangeboden. Het Nicaraguaanse volkslied werd gezongen door de leerlingen met de hand op de borst en het gezicht richting klas. Na de nodige toespraken en volksdansen en het zingen van liedjes konden we de lokalen bekijken. Ook hier weer hetzelfde beeld een school waar minimale onderwijsvoorzieningen zijn, maar waar veel enthousiasme is om alle leerlingen naar school te krijgen en onderwijs te geven. Het bezoek duurde ongeveer een uur.

Terug in de auto's, terug naar Jinotega. Na de lunch koffers ingepakt en naar Managua. Het was een warme tocht van ruim 7 kwartieren. Gauw inchecken in het hotel, douchen en eten en dan naar de vergadering. Verslag werd gedaan door de diverse leden van de verschillende stedenbanden. Zelf kon ik mijn ervaringen kenbaar maken en aangeven welke plannen het Stedelijk College heeft, het adopteren van het schooltje in Mancotal, tevens heb ik het plan van het ONC vermeld. Ook is door mij aangeven tegen welke problemen het onderwijs aanloopt. Slechte onderwijsmethoden, slecht onderhouden scholen en lokalen en slechte voorzieningen voor de docenten. Daar tegenover staat een enorme grote dosis aan enthousiasme en creativiteit.

Na deze indrukwekkende dag, na afloop van de vergadering met elkaar een gezellig drankje bij het zwembad. Morgen in Nicaragua de laatste vergadering van 09.00 uur tot 12.00 uur.

‘s Middags is er ruimte om naar de vulkaan bij Massaya te gaan, daarna naar de markt in de stad Massaya en tenslotte wordt een bezoek gebracht aan de oudste stad van Midden-Amerika Granada.

Tenslotte nog iets vergeten te vermelden. Bert heeft vandaag even in de laadbak van de pick-up gezeten. Na zijn kortstondig verblijf in de achterbak is zijn gezicht veranderd in een fel rood masker.

Marik Bal