Nicaragua-reis-Stedenband-Jinotega-Zoetermeer-2011.reismee.nl

Snelle spontane actie vanuit het onderwijs.

Zoetermeer, 1 februari 2011

Vanochtend hoefden we niet zo heel erg vroeg op. Rond half negen was er een prima ontbijtbuffet. Sinds gisteren was de hele delegatie compleet in Jinotega en vanmorgen stond een bezoek aan het gemeentehuis op het programma. Voor de leden van de onderwijsdelegatie, wel met alle respect was het onderwerp dat behandeld werd niet zo heel erg interessant. Dit betekende dus na de pauze niet terug naar het gemeentehuis maar het centrum van Jinotega verder verkennen. Een bezoek aan de kathedraal mocht natuurlijk niet ontbreken. Voor de mede delegatieleden was de bijeenkomst om circa 12.30 uur plaatselijke tijd afgelopen. Met de tonen van een blaasorkest werd het gemeentehuis verlaten.

Om de lunch te gebruiken zijn we naar Hotel Café gegaan. Na de lunch splitste de groep zich de onderwijsgroep, dit keer inclusief Bert Boshoven naar een kinderopvang. De overige leden kregen een rondleiding vanuit de gemeente door de stad.

De onderwijsdelegatie ging met een pick-up naar de kinderopvang. De mannen in de laadbak, m.u.v. Bert Boshoven, het ging ook om mannen. De dames en Bert binnen .Het bezoek aan de kinderopvang was zeer indrukwekkend. Kinderen van circa 6 maanden tot 6 jaar worden er opgevangen. Het was zeer zeker het indrukwekkendste bezoek tot nu toe aan een onderwijsinstelling. Geweldig hoe de leiding en de vrijwilligers daar de kinderen opvangen. Het was verbazingwekkend schoon, goed onderhouden en alles keurig netjes. Hygiëne staat er op een enorm hoog pijl. Brenda, Marina, Marianne en ook de twee 'stoere' mannen waren onder de indruk. Ook opvallend was de versiering en de gezelligheid die de leidsters in het gebouw aanbrengen door middel van tekeningen, knipplaten en andere zaken. Daarbij de kleuren die sowieso gebruikt worden in Midden-Amerikaanse landen maakt het geheel tot een gezellige leef- en speelomgeving voor de kinderen, als hun ouders werken bijvoorbeeld op het land of op de markt. De verschillende gebouwtjes zijn met behulp van Zoetermeerse gelden in 2004 gebouwd. De toenmalige burgemeester van Zoetermeer Van Leeuwen heeft het gebouw geopend.

Bij het nagesprek met de directrice bleek toch wel heel duidelijk dat er toch ook wel gebrek aan veel is. Voor de administratie staat er een hele oude computer, internet is er niet, een fax ontbreekt. Het enige is een telefoon. Ook is er gebrek aan luiers, de ouders moeten die zelf meenemen, maar de armste mensen hebben daar het geld niet voor. Een ouderpaar haalde hun dochtertje van drie op. Samen met zijn vrouw werkt hij in de landbouw van 's ochtends 07.00 uur tot 's avonds 17.00 uur Het salaris per maand is dan ongeveer 30 dollar. Zelfs in Nicaragua waar alles toch wel zeer goedkoop is in onze ogen is dit wel heel erg weinig. Naast gebrek aan luiers is er ook wel wat weinig speelgoed.

Het ONC en het Stedelijk College en de Prinses Margriet school gingen maar spontaan gezamenlijke Wendy van Dijk (SBS6), voor de wat oudere lezers Jan Slagter (omroep MAX) spelen. Met andere woorden met elkaar zijn we een 'supermarkt' in gegaan en hebben het rek luiers, billendoekjes en -zalf leeg gekocht. Ook hebben we wat ballen meegenomen, een beetje speelgoed mag er immers ook wel zijn. Na de inkoop weer terug naar de kinderopvang en het spul is allemaal overhandigd aan de leiding. Zoals te verwachten was was de leiding heel erg gelukkig en wij met elkaar ook.

Het zal goed zijn als ONC en SC en enkele basisscholen dat schooltje verder zouden helpen. Heel mooi zou het zijn als het ID College zich ook hierbij zou aansluiten. Naast de individuele projecten van de scholen zou er dan ook een gezamenlijk schoolproject ontstaan, waar de kinderopvang in Jinotega heel blij mee zal zijn.

Na het afgeven van de spullen nog gereden door de arme omgeving van Jinotega, o.a. de 'huizen', niet meer dan een stenen wand of damwandprofiel met een golfplaten dak die neergezet zijn met Zoetermeerse gelden. Overigens vele, vele malen beter dan de houten hutjes die er in overvloed zijn.

Morgen lijkt het weer een mooie dag te worden, 's ochtends om 6 uur vertrek naar Mancotal. Daar worden voorbereidingen getroffen voor de leerlingen en de docenten van het Stedelijk Collegedie daar gaan werken. Nu lijkt 06.00 uur vroeg, maar de haan van de buren gaat al om 05.30 uur te keer. Let wel!Het is de haan van de buren en niet Edo, die is niet bij de buren.

Nu gaan we een rustige avond tegemoet. Morgen zal er weer een verslag verschijnen o.a. vanuit Mancotal..

Vriendelijke groet van Brenda, Marianne, Marina en Marik.

Marik Bal

Stedelijk College.

leontien

hai allemaal,
leuk om te horen dat er ook gelijk koppen met spijkers geslagen worden.en marik je schrijft erg leuk.Vooral doorgaan zo.
Doe nog maar een boel goede dingen dan zorg ik er wel met het winkelcentrum ervoor en met onze winkel dat er nog meer geld komt voor jinotega.
groeten leontien