Nicaragua-reis-Stedenband-Jinotega-Zoetermeer-2011.reismee.nl

Maandag 31 januari

Zoetermeer, 1-2-2011

De tweede dag in Jinotega.

Brenda Koerts heeft al verslag gedaan van de partner scholen van het ONC. Ik zal mij beperken tot een algemeen verslag van de dag.

De dag begon wat tegenvallend. Zitten we hier in misschien wel het bekendste hotel van Jinotega, maar was er geen warm water. Gedacht kan worden warm water in een warm land is niet nodig. Mis, in Jinotega is het beslist niet bloed heet. Goed de temperatuur is lekker, maar toch met koud water je haar wassen 's ochtends is toch wat onaangenaam. Voordeel snel wakker. Bovendien was in heel Jinotega geen stroom.

Het bezoek aan de scholen was interessant. Bij zeker twee van de drie scholen was behoorlijk wat vooruitgang geboekt sinds twee jaar geleden. Het is goed om te zien hoe gemotiveerd de docenten zijn om de leerlingen les te geven met zeker voor onze begrippen beperkte mogelijkheden.

Momenteel is het wel vakantie hier, weinig leerlingen op school, veel ouders met inschrijvingen. Op de derde school waren wel behoorlijk wat leerlingen. Deze moesten een toets maken om toegelaten te worden tot het volgende leerjaar. De resultaten voor de vakantie waren onvoldoende. Het was schitterend om te zien hoe er door behoorlijk wat leerlingen werd gespiekt, maar met bijna 40 leerlingen in een lokaal of buiten een toets maken kan dat bijna niet anders. Waar ter wereld de leerlingen zijn weinig verschillend.

Overigens werd voor ons bezoek wel het Wilhelmus gespeeld op keyboard en trompet en dat op de verjaardag van onze koningin.

Na het scholen bezoek lopend terug naar Jinotega. Gezellig met elkaar koffie gedronken bij de replica van de Zoetermeerse molen. Uitstekende koffie overigens. Daarna naar het meest populaire restaurant. Heerlijk gegeten en lekker gedronken. Hierna naar het hotel.

Voor de leerlingen van het Stedelijk College kan ik zeggen dat ze echt een hele mooie en interessante reis tegemoet zien. Een tolk is voor de hele reis geregeld. Een aardige man die het Spaans in Engels vertaalt.

De stekkertjes zijn er ook de mobiele telefoons kan je op laden, bedenk wel dat het 110 volt is.

Dinsdag in de ochtend gaan we naar het gemeentehuis om het gemeente bestuur te ontmoeten, 's middags gaan we naar scholen voor kleine kinderen. Woensdag gaan we naar Mancotal. Daar gaan we kijken hoe het daar is.

Marik Bal

Marja V

Hoi Marina en Marik,

Wat een belevenis zeg en wat leuk dat we jullie een beetje kunnen volgen. Ik ga nu zeker iedere dag even kijken. Goede reis verder en als je straks weer terug bent dan hoor ik je verhalen Marina.
groetjes,

Marja

Marijke Wijgerinck

'Alle kinderen naar school' als expositie en project in het Stadsmuseum gaf mij al veel achtergrond informatie, mede gebaseerd op de reis en de bijdragen van de Zoetermeerse delegatie. Weblog en foto's bieden nu een mooi vervolg daarop! Het brengt Jinotega opnieuw wat dichterbij. Veel plezier daar ook de komende dagen en een goede thuisreis.
hartelijke groet aan Rita en natuurlijk aan de delegatieleden, Marijke Wijgerinck

Jannie van Maldegem

Ha Marina en andere 'bekenden' . Wil stuurde de link van deze website door naar het hele team. Wat leuk om jullie belevenissen te lezen! Geen stroom, dat doet mij gelijk denken aan de jaren dat wij in Indonesia woonden. Als het daar stormde waaiden er takken van de bomen op de bovengrondse stroomkabels die dan braken. Bij ons was dan ook de druk van de kraan, we gingen dan met een emmertje water uit de put halen. Veel plezier en bedankt voor het delen van jullie verhalen!