Nicaragua-reis-Stedenband-Jinotega-Zoetermeer-2011.reismee.nl

zondag 30 januari verslag Brenda, Marianne, Marina en Marik

Het verslag van zondag 30 januari 2011.

De hele delegatie is dus zaterdagavond bij jullie zondagnacht aangekomen. Na even nog wat gegeten te hebben en natuurlijk gedronken zijn we naar bed gegaan. De delegatieis groot maar het onderling contact is meer dan goed.

Op zondagochtend na een goed ontbijt was er voor het grootste gedeelte van de delegatie een bijeenkomst samen met de ambassadeur.

Hier deden de vertegenwoordigers van de scholen niet aan mee. Brenda Koerts en Marianne van Rossem van het ONC en Marina Bal van de Prinses Margrietschool en Marik Bal van het Stedelijk College hadden een ander programma. De zondagochtend kon gebruikt worden om uit te rusten. Met name de dames van het ONC deden dat echt op een tropische manier. Lekker zwemmen en genieten van de zon en de lekkere temperatuur op een ligbank.

Marik en Marina gingen in de grote tuin van het hotel foto's nemen en op het terras lezen en e-mails beantwoorden. Dus toch weer werk voor school gedaan.

Om 11.30 uur stond de bus klaar om naar Jinotega te vertrekken. Het was wat krap in het busje met een behoorlijk aantal koffers en een tolk, maar wel gezellig. Onderweg was al veel te zien. Veel zaken die typisch te maken hebben met een ontwikkelingsland. Paard en wagen oude vrachtwagens en hele mooie nieuwe. Hutjes langs de weg, maar ook redelijk relatief mooie huisjes. Maar wat erg opviel was toch wel de enorme rommel, afval langs de weg.

Overigens is de weg naar Jinotega goed dus na ongeveer anderhalf uur rijden kwamen we aan in Jinotega. Even de koffers in Hotel Café gezet en opgefrist en direct naar de La Cuculmeca. Daar een prima ontvangst voor ons vieren. Een heerlijke warme lunch werd geserveerd. Na wat gezellig gesproken te hebben met elkaar was er een rondleiding. Zoals bekend, werd zeker bevestigd dat La Cuculmeca een goed georganiseerde instelling is.

Na de rondleiding kregen we meerdere presentaties te zien. Missie en visie van La Cuculmeca werden uitgelegd, de werkzaamheden voor het onderwijs en het laten zien hoeveel scholen gebouwd worden met behulp van het geld uit Zoetermeer. Wij hebben zeker de indruk dat het geld meer dan goed besteed wordt. De uitleg van alles was wel wat lang, maar het gaf wel een goede indruk van de werkzaamheden van deze organisatie. Ook zijn er afspraken gemaakt over het bezoeken van de diverse scholen. Woensdag wordt een intensieve en drukke dag. 's Ochtend om 06.00 uur is al het vertrek naar Mancotal. Daar wordt kennis gemaakt met de gastgezinnen en de docenten van de school waar de leerlingen en de docenten van het Stedelijk College over 14 dagen verblijven en gaan werken. Veel vragen moeten nog beantwoord worden, wel of geen matrasje meenemen, kan je je mobiel gebruiken, is er water te koop, welke kleren heb je nodig allemaal? We gaan het uitzoeken. Een ding is al geregeld en dat is de tolk. Dus straks kan een ieder elkaar begrijpen en dat is altijd het belangrijkste. Ook zijn er afspraken gemaakt met de school waar het ONC contact mee heeft. Een uitgebreid bezoek gaat gebracht worden om zaken rond ICT te gaan regelen zodat minimaal mail contact tot stand kan worden gebracht.

Na afloop teruggelopen naar het hotel. Het was een aangenaam wandelingetje. Een aantal foto's genomen van de plaatselijke bevolking. Allervriendelijkst zijn de mensen hier. Bijna iedereen wilde wel op de foto.

Na de wandeling in het hotel aangekomen. Inmiddels was het al 18.00 uur met elkaar wat gedronken en gegeten. Het is nu ongeveer 21.00 uur. Dit betekent 04.00 uur in Nederland. De dames van het ONC zijn naar bed enook wij gaan zo naar bed. Alles is best toch wel vermoeiend. Het lijkt mooi zo'n reis, maar toch eerlijk toegeven dat het inspannend is, maar meer dan de moeite waard.

Marik Bal