Nicaragua-reis-Stedenband-Jinotega-Zoetermeer-2011.reismee.nl

Verslag van maandag 31 januari 2011

Aan allen,

Er is zoveel te zien en zo weinig tijd om het opde reislog te zetten. Er hangennog een paar stukjes in de lucht. Maar eerst maar het verslag van vandaag. Wekonden vandaag wat langer uitslapendan de vorige dag.Het vertrek stond eerst gepland om 10.00 uur.Ik ben er om 8.00 uur uitgegaan en ik heb even een rondje gedaan rond het hotel op zoek naar vogels. Ikheb er wel een stel kunnen fotograferen maar hetwas nog niet zo spectaculair. In Jinotega vind je veel meer vogels. Daarna ontbeten en toende koffers ingepakt. Er stond een busje voor ons klaar om 11 personen te vervoeren. Dat was geen probleem maar er was buiten onze bagage gerekend. In de achterbak van het busje zat het klem vol en Mark zat met een koffer in zijn nek, een handige hoofdsteun dus. Maar vervolgens moesten er nog een paartassenin de bus ondergebracht worden en dat betekende dat ikmet de benen in de lucht zat en dat Gerard maar half op de bank kon zitten. Alles voor het goede doel. Nu zijn de wegen in Nicaragua ondertussen erg goed en we zouden maarongeveer twee uur nodig hebben om er te komen en datwas te overzien. Na Hotel Las Mecenas was het wel even wennen zo buiten Managua. Het was in eerste instantie een vlak landschap, het had wel wat weg vanAfrika maar wat wel opviel is dat er veel armoedige huizen stonden en sommige stukken langs de weg lagen vol met afval om de simpele reden dat ze daar gewoon geen afvalverwerking hebben. Vervolgens stopten we op een driesprong bij een marktwaar bijzonder kleurrijke groenten werden verkocht.Ikhebweer erg veel foto s gemaakt. Daarna op weg naar Jinotega maar dat ging niet zomaar omdat we nu de bergen ingingen en soms reden er vrachtwagens vol met koffie voor ons die maar moeilijk in te halen waren. Je kon merken dat het koffie seizoen was afgelopen en dat de koffie werd verzamelden te drogen werd gelegd. Onderweg zagen we nog een groep gieren bij een dode vos. Vervolgens reden we op Jinotega af. Het is altijd weer een mooi gezicht als je in een soortvanvallei tussen de bergenJinotega onder je ziet liggen. Daar hebben we natuurlijk foto s en films van gemaakt. En vervolgens op zoek naar Hotel Cafe. Nu dat was niet moeilijk omdat Gerard van Wijk er al meerdere keren was geweest. Het is gewoon een gezellig klein hotel. Noem het maar een donker bruin hotel. Goed om de komendedagen te vertoeven.

Vervolgens hebben we onze intrek genomen in onze kamers waar we tot donderdag zullen verblijven. Op het eerste gezicht moet dat best uit te houden zijn. De onderwijsgroep is er ook en heet ons van harte welkom. Leuk om ze weer te zien. We gebruiken vervolgens gezamenlijk de lunch in Hotel Cafe. Daarna gaan we weer uit elkaar want de onderwijsgroep heeft die middag een bezoek op het programma staan van de school voor voortgezet onderwijs Benjamin Zeledon. De rest van de groep heeft een afspraak op het gemeentehuis. We weten even niet wat we daarvan moeten verwachten want op dinsdag zijn we de hele dag te gast op het gemeentehuis. We lopen naar het gemeentehuis omdat het slechts op 10 minuten afstand van Hotel Cafe is. We worden daar opgevangen in een heel klein kamertje voor de kamer van de burgemeester. We kunnen er maar net in met ons gezelschap. Na een kwartiertje wachten komt een van de wethouders ons verwelkomen en geeft aan dat de vrouwelijke loco'burgemeester zal komen in plaats van de burgemeester om de simpele reden dat de burgemeesterdingen moest regelen in Managua. Er werd ons verteld dat er een heel programma voor ons was opgezet. Vervolgens werden we naar een grotere zaal meegenomen alwaar het officiele programma zou worden verzorgd. Heel formeel een tafel met de locoburgemeester, Edo en de tolk en natuurlijk met Kim. Aan weerszijden stonden twee tafels waar de rest van de delegatie hun plaatsen kreeg aangeboden. Vervolgens werd er door een muziekband die buiten stond het Wilhelmus gespeeld.Toen nam de locoburgemeester het woord en vroeg ons om onszelf voor te stellen en vervolgens nog een rondje waarin we onze verwachtingen konden uitspreken. In de zaal zateneen groot deel van de raadsledendie ook aan ons werden voorgesteld. Op een vraag over het rechtssysteem van Mathieu kregen we vervolgens een heel college over het rechtssysteem van Nicaragua voorgeschoteld. Daarna was het tijd voor een dansgroepje van drie fraai uittgedoste jongedames en een jongeman. Tenslotte kregen we een fraaie presentatie over de projecten die de gemeente in de afgelopen jaren vorm heeft gegeven met steun van de gemeente Zoetermeer. Bijzonder was deze keerdat het nu een nette powerpoint was met plaatjes en vooral niet te lang. De vorige keer kregen we 140 sheets voor geschoteld. Maar ja we hebben morgen nog. Na afloop van de bijeenkomst werd het Nicaraguaanse volkslied gespeeld door de muzikanten. Iedereen stond gericht naar de Nicaraguaanse vlag. Alleen Kim keek naar een schilderij met de vlag erop. Maar ja dat mag zo n eerste keer.

Vervolgens hebben we een rondje gelopen doorhet centrum van Jjinotega. Daarnazijn we terug gegaan naar Hotel Cafe. Even opgefrist en vervolgens zijn we naar het plein met de Hollandse molen gegaan alwaar we lekkere koffie hebben gedronken. Tenslotte nog een groot rondje Jinotegagedaan waarbij we ingedeelten zijn geweest waarwe voorheennog niet zijn geweest. Opnieuw veelfotos gemaakt. Terug naarHotel Cafealwaar we aan de bar ons voorzien hebben van een welverdiend biertje. De onderwijsgroep was nog niet terug en Mathieu en Mark gaan die avond naar de Rotary club. Ende rest gaat in het centrum van Jinotega uiteten. Veel fotos dus. We gaan kijken of we die op de reislog kunnen krijgen. De vorige keer ging dat niet helemaal soepel omdat je slechts foto voor foto er op kon zetten. Nu kan het met een hele serie. Jullie zijn vast nieuwsgierig naar de vele foto s.

Met vriendelijke groet,

BertBoshoven