Nicaragua-reis-Stedenband-Jinotega-Zoetermeer-2011.reismee.nl

Verslag Edo Haan van maandag 31 januari 2011

Maandagochtend met de hele club naar Jinotega, de stad die al vanaf 1982 een zusterstad van Zoetermeer is. Onderweg kijken we, vooral degenen die deze reis voor het eerst maken, onze ogen uit. Wat een enorm land, wat een ruige omgeving, hoe weinig mensen wonen er en wat een armoede. Ik ben altijd weer geschokt door de hutjes die uit van alles en nog wat zijn opgebouwd, de hele dag pal in de zon staan en niet zijn aangesloten op water, elektra noch het riool. En het lijkt wel hoe armer het huisje, hoe meer kinderen er omheen zwerven.

Aan de rand van de stad stappen we uit op het punt waar je een goed overzicht over Jinotega hebt. Vele foto's worden genomen. Ook van de moeders die met hun kinderen op hun beurt schoorvoetend naar ons komen kijken.

We arriveren bij Hotel Café, het hotel waar ik nu voor de derde keer kom. Het is een vriendelijk hotel en goed gelegen in het centrum. Na de lunch spoeden we ons naar het stadhuis. Nou ja, stadhuis. Het is meer een verzameling barakken. De loco-burgemeester heeft ons welkom en gaat ons voor naar de ruime ontvangstruimte. Buiten staat de plaatselijke fanfare al klaar. Na de gebruikelijke vriendelijke ontvangstwoorden en het onderling voorstellen laat de fanfare een alleszins acceptabele Wilhelmus horen, gevolgd door het volkslied van Nicaragua. Dit alles horen de Nicaraguanen in grote ernst aan.

Hierna mogen vrij vragen stellen, iets waar vooral de juridisch geschoolden onder ons gebruik van maken. Daarna komt er de onvermijdelijke sheet-presentatie over de door de gemeente Jinotega behaalde resultaten. Uiteraard is het een positief verhaal. We gaan morgen de diepte in om te kijken of dit allemaal klopt.

Aan het eind resteert er gelukkig nog ruim tijd om de stad te gaan verkennen. Dus allereerst naar de muurschildering met de molen van Zoetermeer en naar de ‘kathedraal'. Vervolgens maken we een ruime wandeling door de stad. Het geeft (voor mij opnieuw) het beeld een vredige stad, waar je als ‘Gringo' rustig kunt rondlopen, hoewel iedereen je opmerkt. Fraaie panden worden afgewisseld met armoedige taferelen. Er wordt onderling veel gehandeld met waarschijnlijk lage marges. Het gemiddelde inkomen zal niet hoog zijn.