Nicaragua-reis-Stedenband-Jinotega-Zoetermeer-2011.reismee.nl

Verslag Edo Haan van zaterdag 29 en zondag 30 januari 2011

Vertrek en de eerste dag in Nicaragua

Om in te gaan op de opmerking van Desiree hebben we besloten om de verslagen van Edo Haan van de website van de gemeente Zoetermeer hier als nog te plaatsen. Verhalen worden op deze reislog geplaatst in volgorde van plaatsing. Derhalve wordt de tijdsvolgorde hier doorbroken maar daar kunnen jullie wel mee leven denk ik.

Vertrek en de eerste dag in Nicaragua

Zaterdag vertrekken we om 6.30 uur van de Markt in Zoetermeer om om 7.00 uur op Schiphol te zijn. Dat lukt, maar we blijken veel te vroeg te zijn. Het vliegtuig heeft vertraging en vertrekt pas om 13.00 uur i.p.v 10.00 uur. Gevolg is dat we in Houston maar een uurtje hebben om over te stappen. Dat blijkt te weinig, maar gelukkig heeft men het vliegtuig speciaal voor ons (we zijn met 35 personen uit 5 steden) laten wachten. Dus na een dag reizen en een biertje vallen we tamelijk moe te bedde.

Forse daling analfabetisme

Zondag schijnt -zoals overigens elke dag in Nicaragua - volop de zon, maar we zien er weinig van. In een airco gekoelde ruimte zonder ramen houdt als eerste spreker ambassadeur Lambert Grijns een prima inleiding. Hij geeft een zeer informatieve inkijk in de politieke situatie van het land. Er valt veel op te merken op de politiek gang van zaken in Nicaragua, maar er moet ook bedacht worden dat er pas sinds twintig jaar sprake is van democratie. In november aanstaande zijn er presidentsverkiezingen en de huidige president Ortega maakt een goede kans die te winnen. De president kan bogen op een aantal successen zoals een forse daling van het analfabetisme en een tamelijk stabiel economisch beeld. Ander positief punt is dat de drugsmaffia die vanuit Mexico inmiddels al Guatemala heeft bereikt, Nicaragua niet is binnengekomen. Dit mede dankzij Amerikaanse hulp. Sowieso wordt op veiligheidsgebied goed met de Amerikanen samengewerkt. De vooruitzichten van Ortega zijn des te meer positief omdat de oppositie onderling verdeeld is.

Ondernemers

We spreken ook met en aantal Nederlanders die zich in Nicaragua gesetteld hebben en een bedrijf runnen. Zij vertellen dat je in Nicaragua gewoon kunt ondernemen, maar dat de bureaucratische ballast soms enorm is, met name vanuit de Belastingdienst.

Nieuw Zoetermeer

's Middags zijn er inleidingen over het economische beleid en de woonmarkt. Vooral dat laatste is interessant omdat we in Jinotega met steun van de corporatie Vestia zo'n honderd woningen willen laten bouwen door de eigenaren zelf. Dat gaat de goede kant op want er verschijnt zelfs een kaart waarop de nieuwe wijk al is ingetekend met als naam: Nieuw Zoetermeer!

Tijd om het nu zelf te gaan bekijken. Morgen gaan we op weg naar onze zusterstad.