Nicaragua-reis-Stedenband-Jinotega-Zoetermeer-2011.reismee.nl

Educatieve rondetafel

Aan allen,

Ik richt me alleen op de educatieve rondetafel. De andere elementen komen wel terug in andere artikelen. Eerst werd er een presentatie gegeven door Antonio Castillo, de evenknie van Ronald van der Hijden in Jinotega. Hij vertelde uitgebreid over het ambitieuze onderwijsprogramma van Nicaragua. Feitelijk het realiseren van Millenniumdoel 2 Alle kinderen naar school in 2015. Ze leggen echter voor zichzelf de lat hoger. Ze willen dat al in 2012 bereikt hebben. In de afgelopen 3 jaar zijn er zo´n 7000 kinderen naar school geleid. Dat impliceert nogal wat namelijk er zijn scholen nodig en die worden continue gebouwd volgens bepaalde modellen de een voor stedelijk gebied en de ander voor rural gebied. Daardoor kunnen ze vaart maken. Vervolgens leiden ze veel leerkrachten op. Na het voortgezet onderwijs worden ze in twee jaar klaar gestoomd om voor de klas te kunnen. Er zijn zo´n 700 leerkrachten opgeleid in de laatste twee jaar. Dat gebeurt hoofdzakelijk regionaal. Allemaal indrukwekkend. Maar goed dat zijn allemaal beleidsdoelstellingen maar een vertegenwoordigster van La Cuculmeca vertelde wat er in het NGO La Cucelmeca allemaal wordt gerealiseerd. Dat is allemaal erg indrukwekkend. Het is bijzonder dat wij daar een bijdrage aan mogen leveren. Je merkt wel dat ze aan alle kanten hun dankbaarheid uiten. Vervolgens vertelde Tanja van het overkoepelende bureau in Managua welke projecten er allemaalzijn gerealiseerd in Jinotega maar ook in andere steden zoals bij voorbeeld in Rama (Maastricht). Het geheel was heel interactief. We hebben als belangstellenden voor de educatie veel vragen gesteld. Je merkt dat het ministerie van Onderwijs weliswaar de grote lijnen aangeeft maar dat de implementatie sterk regionaal georganiseerd is. Datzelfde ministerie is ook lang niet zo groot als ons Ministerie (misschien een aardige bezuinigingsmaatregel). Al met al werden we tijdens deze rondetafel twee uur heel zinvol geinformeerd over de huidige stand van zaken m.b.t. educatie in Nicaragua. Er is veel bereikt maar er is ook nog veel te doen.

Met vriendelijke groet,

Bert Boshoven

Jordi Boshoven

Goed werk! Leuk om eens te lezen wat jullie precies doen.

Korrie van der Meer

Geweldig om dit allemaal in het echt te kunnen zien Bert!
Maak je weer 6063 foto"s? Dan kunnen wij het ook zien.
Geniet van de reis!
Korrie van der Meer, Bibliotheek Zoetermeer